Met een lang succesverhaal dat teruggaat tot 1980, is de iconische en inspirerende Fiat Panda nu al vierenveertig jaar marktleider, met meer dan 8 miljoen verkochte exemplaren in Europa. De Fiat Panda, de meest geliefde auto bij Italianen en een symbool van Made in Italy, wordt sinds 2011 gemaakt in Pomigliano d'Arco, een prachtig Italiaans dorpje vlakbij Napels en de Vesuvius vulkaan, waar tot op heden bijna 2 miljoen exemplaren zijn geproduceerd.
En het verhaal gaat verder. Vanaf vandaag is de meest technologische Panda ooit te bestellen in een nieuwe line-up. Er zijn belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd op het gebied van veiligheid en technologie. Zo beschikt de nieuwe Fiat Panda over nieuwe rijhulpsystemen, een nieuw digitaal instrumentenpaneel en een nieuw stuurwiel. De nieuwe Panda is verkrijgbaar met de 1.0 Hybrid-motor van 70 pk en wordt geleverd in twee verschillende uitvoeringen: de instapversie City, die perfect aansluit bij de behoeften van alle klanten, en de topversie Pandina, gebaseerd op de vorige Cross, met een stoer en opvallend karakter.
De geliefde Panda, technologischer dan ooit, is nu te bestellen in Europa.
De meest technologische Panda ooit
De nieuwe Panda presenteert belangrijke updates op het gebied van assistentie- en rijhulpsystemen. De standaarduitrusting bevat gloednieuwe voorzieningen die ontworpen zijn om de bestuurder zowel in als buiten de stad te helpen: het Advanced Emergency Braking System, om kop-staartbotsingen te voorkomen, zoals in stadsverkeer; Lane Keeping Assist, om in de rijstrook te blijven; en Drowsy Driver Detection, om de bestuurder te waarschuwen als hij moe is.
Traffic Sign Recognition is ook inbegrepen, dat verkeersborden detecteert en herkent door ze weer te geven op het nieuwe volledig digitale 7-inch instrumentenpaneel. Van veiligheid naar praktische bruikbaarheid: de parkeersensoren achter zorgen voor eenvoud bij parkeren in drukke straten, terwijl de nieuwe Cruise Control de ingestelde snelheid aanhoudt vanaf 30 km/u, zonder dat de voet op het gaspedaal moet worden gedrukt. Bovendien past de Automatic High Beam (standaard op de Pandina) de verlichting automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, wat het rijden 's nachts makkelijker maakt voor de bestuurder. De meeste functies worden beheerd door een camera op de binnenspiegel. Daarnaast maken 6 airbags de standaard veiligheidsuitrusting compleet. Het interieur is zoals gezegd verrijkt met een 7-inch volledig digitaal paneel met drie verschillende grafische modi en een vernieuwd stuurwiel.
De topversie Pandina is bovendien uitgerust met een gloednieuw 7-inch Radio DAB touchscreen met Apple CarPlay en Android AutoTM. Vanuit designoogpunt presenteert deze een wit gelakt dashboard en nieuwe stoelen met "Pandina"-monogram en -logo in reliëf, gele dubbele stiksels, witte details en Seaqual-garen dat een duurzame, volledig traceerbare grondstof bevat die gemaakt is van zwerfvuil uit de zee. De buitenkant is verrijkt met speelse details zoals het panda-gezichtje in het midden van de wielen, een contrasterend gelakte stootlijst met Pandina-logo en "Pandina"-zeefdruk op het derde remlicht.
In lijn met de "no more grey"-strategie van FIAT is de nieuwe line-up verkrijgbaar in de nieuwe kleuren Geel, Wit, Zwart, Rood en Blauw. De nieuwe Fiat Pandina is daarnaast ook verkrijgbaar in Groen en heeft in de witte en zwarte carrosserieoptie contrasterende gele spiegelkappen die passen bij de gele details van het Pandina-logo op de zijlijst.