Fiat Grande Panda begint zijn wereldwijde reis door het B-segment in Europa te veroveren

   

De nieuwe Fiat Grande Panda, het eerste model van de nieuwe wereldwijde generatie, vertegenwoordigt het Italiaanse merk als geen ander door zijn Italiaanse design, compactheid, inclusiviteit en duurzaamheid.
Vandaag maakt de Fiat Grande Panda zijn debuut met een elektrische en hybride aandrijving, waarmee hij het gehele B-segment aanpakt, een segment waarin FIAT al tientallen jaren marktleider is. Het nieuwe model weerspiegelt de kenmerkende stijl van het merk en is ideaal voor zowel het gezins- als het stadsleven wereldwijd. Ontworpen in het Centro Stile in Turijn, valt de Fiat Grande Panda op door zijn compacte formaat en heeft het schone lijnen en een goed georganiseerd interieur, waardoor het ideaal is voor gezinsleven en stedelijke mobiliteit. De robuuste en gestructureerde uitstraling van de auto, samen met het dynamische wigvormige ontwerp, benadrukt kracht en uniekheid. De Grande Panda is de eerste FIAT die is gebouwd op het Stellantis “Smart Car Platform”. Deze nieuwe “family mover” is sociaal relevant door zijn flexibele en veelzijdige multi-energieplatform, dat kan voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten uit verschillende markten. De Grande Panda is het eerste model van een nieuwe familie die de komende jaren zal worden geïntroduceerd. Het innovatieve project van FIAT heeft als doel deze nieuwe wereldwijde familie te produceren op het veelzijdige en multi-energie Smart Car-platform, dat wereldwijd effectief is in elke regio. Deze aanpak stelt het merk in staat om een breed scala aan voertuigen te ontwikkelen en te voldoen aan de diverse behoeften van klanten over de hele wereld.

Een Italiaans ontwerp geïnspireerd door een icoon

De Panda uit de jaren '80 leeft een tweede leven in een modern tijdperk dankzij het nieuwe model, dat een coole persoonlijkheid toont met iconische kenmerken en zijn Italiaanse signatuur van het Centro Stile in Turijn. Dit is de eerste keer dat “Grande” niet groot betekent: de Grande Panda is uniek door zijn compacte formaat — 3,99 meter in lengte — onder het segmentgemiddelde — 1,57 meter in hoogte en 1,76 meter in breedte (zonder spiegels), wat comfort garandeert voor 5 personen. De gezinsauto belichaamt echt de waarden van zijn voorganger door de kracht die het uitstraalt en het gestructureerde volume. Het Italiaanse ontwerp en de schoonheid zijn te zien in de gedurfde oppervlakken die zijn verfraaid met zachte lijnen, van de robuuste wielkasten tot de voor- en achterbumperbeschermers in zilver. Het ontwerp is eenvoudig maar functioneel en verrassend, waarmee het de “Italiaansheid” van het merk claimt dankzij de iconische uitstraling van het voertuig.

De prominente wielkasten, benadrukt door gestructureerde lijnen en zachte en gedurfde oppervlakken, geven een zelfverzekerde en beschermende persoonlijkheid dankzij de stabiele uitstraling. Het exterieur wordt ook verrijkt door veel designelementen die teruggaan naar de oorsprong van FIAT, aangezien de nieuwe creatie trots een Panda is. Onder andere het opschrift op de auto bevestigt de roots van het merk met onverwachte details, zoals de 3D-gebrande, laag-reliëf “PANDA” letters op de deuren en de “FIAT” letters aan de achterkant. Daarnaast creëert de lenticulaire print op de C-stijl die van het moderne FIAT-logo naar de 4 FIAT-strepen gaat, een verrassend effect. Het opschrift verschijnt ook aan de achterkant in een glanzend zwart frame, dat de driedimensionale letters van Panda toont, en aan de voorkant met het FIAT-logo.

Bovendien is de inspiratie van verleden trends terug te vinden in de PXL LED-lampen, die de beroemde videogame uit de jaren '80 oproepen, met de lampen die functionaliteit combineren met stijl. Inderdaad, het opvallende X-ontwerp samen met de zwarte pilaarafwerkingen en de 17” diamantgeslepen lichtmetalen wielen met FIAT-logo naafdeksels resulteert in een ongeëvenaarde combinatie en creëert een onderscheidende en evocerende uitstraling. In navolging van FIAT’s “No Grey” initiatief, zal de nieuwe parel in zeven kleuren beschikbaar zijn - Limone Yellow, Luna Bronze, Acqua Azure, Lago Blue, Passione Red, Cinema Black, en Gelato White – die de kleurrijke levensstijl van de Italianen belichamen en het DNA van FIAT weerspiegelen.

Compact van buiten, ruim van binnen
De Grande Panda kan tot vijf personen in absoluut comfort vervoeren dankzij de ruime interieur en slimme ruimtebenutting. In dit perspectief biedt de auto enkele van de beste schouderruimte in het segment, wat de al bijzondere habitabiliteit van het voertuig vergroot. De Grande Panda heeft bovendien verrassend veel opbergruimte op onverwachte plekken in de auto, zoals het dashboard van 13 liter, waarvan 3 liter in één opbergruimte. Daarnaast biedt de Grande Panda boven-gemiddeld kofferruimte, met een maximale capaciteit van 361 L (elektrische versie), waardoor dit voertuig de perfecte keuze is voor gezinsuitjes en dagelijkse boodschappen.

In lijn met zijn kleurrijke strategie, legt FIAT de nadruk op vrolijke details die het interieur van de Grande Panda verrijken. Specifiek zijn het infotainmentgedeelte met de tunnelpad, het dashboard, de ventilatieroosters en de stiksels van de stoelen versierd met gele accenten, die vreugde brengen voor de bestuurder en zijn passagiers. Verder bevat het interieur een speciale kleur genaamd Blu Tasmania, die perfect samengaat met de kleuraccenten. Ook de Italiaanse en FIAT-invloed zijn te zien in de Grande Panda door enkele unieke elementen: het 10-inch instrumentencluster en 10,25-inch digitale radio hebben een unieke stijl die terugverwijst naar de vorm van het Lingotto-circuit of de koplamp en achterlamp, die bestaan uit opale kubussen die aan de ramen op de gevels van de Lingotto-fabriek doen herinneren.

Grande Panda: elektrische en hybride aandrijflijnen
De eerste telg in de nieuwe familie van FIAT zal beschikbaar zijn in elektrische en hybride versies. Met een 44 kWh-batterij en een 83 kW e-motor (113 pk) biedt de elektrische Grande Panda een actieradius van 320 km in de WLTP gecombineerde cyclus, waardoor het de perfecte auto is voor dagelijks gebruik in de stad en weekenduitstapjes. De elektrische Fiat Grande Panda heeft een maximale snelheid van 132 km/u en een 0-50 km/u versnelling in 4,2 seconden (0-100 km/u in 11 seconden). Met de elektrische versie van de Fiat Grande Panda heeft FIAT prioriteit gegeven aan een van zijn essentiële waarden: betaalbaarheid. De elektrische functies van het nieuwe model stellen het merk in staat een coole maar betaalbare auto aan te bieden voor degenen die willen deelnemen aan de elektrische transitie maar niet veel willen investeren.

Het nieuwe wereldwijde model is uitgerust met een geïntegreerd AC-omklapbaar kabel aan de voorkant (naast de laadpoort aan de achterkant), die kan opladen tot 7 kW, waarmee een oplading van 20% tot 80% in 4 uur en 20 minuten wordt voltooid. Als alternatief voor de opklapbare kabelconfiguratie kan de klant, afhankelijk van voorkeur of specifieke marktvraag, kiezen voor een laadpoort van 11 kW alleen aan de achterkant, met een opladingstijd van 20% tot 80% in 2 uur en 50 minuten. Voor beide oplossingen is een standaard DC snellaadpoort aan de achterkant inbegrepen, met een laadvermogen van 100 kW en een oplading in slechts 27 minuten.

De hybride versie is uitgerust met een turbo 1,2 liter, 3-cilinder motor, 100 pk, een 48-volt Li-ion batterij en de 6-traps elektrische dubbelkoppeling transmissie (eDCT), die de 21-kW e-motor, omvormer en transmissiecentrale-eenheid omvat. Al deze elementen werken in synergie en verbeteren de prestaties van de Grande Panda. De extra elektrische kracht verhoogt de flexibiliteit bij lage toerentallen en bij acceleratie, wat zorgt voor een soepele en stille start met responsieve overgangen. Bovendien maakt deze technologie energieherwinning mogelijk tijdens het afremmen.

Dankzij de Miller Cycle bereikt het voertuig een geschatte CO2-uitstoot van slechts XXX g (voorlopige cijfers voor homologatie), waardoor het sterk concurreert met andere merken. Het hybride aandrijfsysteem biedt verschillende voordelen, waaronder de e-launch functie — de mogelijkheid om in 100% elektrische modus te starten — om een soepele, stille start met nul brandstofverbruik te bieden. Evenzo verhoogt de elektrische motor de efficiëntie en dynamiek van het voertuig, waardoor de verbrandingsmotor (ICE) in bepaalde situaties kan worden uitgeschakeld. Dit gebeurt wanneer men in de stad rijdt of op landelijke wegen met een vloeiende rijstijl, wat tot 1 km elektrische actieradius oplevert bij snelheden onder de 30 km/u. Het systeem wordt ook ingeschakeld in stabiele omstandigheden, op vlakke wegen of op snelwegen met een dalend hellingspercentage wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, waardoor een efficiënte energievraag en batterijenbeheer mogelijk wordt.

De e-creeping functie maakt uitsluitend gebruik van elektrische energie en wordt vooral gebruikt voor korte voortbewegingen zonder het gaspedaal in te drukken, bijvoorbeeld bij stilstand in het verkeer (e-queueing). Het kan ook gebruikt worden voor parkeren in 100% elektrische rijmodus, zowel in de eerste versnelling als in achteruit (e-parking). De voordelen van deze technologie zijn direct merkbaar door het lagere verbruik, een grotere milieuvriendelijkheid, minder geluidsoverlast, meer comfort en een aangenamere rijervaring. Al deze voordelen worden bereikt dankzij de dubbelkoppeling en de responsiviteit van de aandrijflijn.

Zowel de elektrische als de hybride versies belichamen de “easy drive” filosofie, wat zorgt voor een ongekende eenvoud: slechts twee pedalen zorgen voor een ontspannen en moeiteloze rijervaring, die bijzonder geschikt is voor stadsomgevingen.

Opladen was nog nooit zo eenvoudig en schoon: de eerste geïntegreerde laadkabel ter wereld
Eenvoud en vindingrijkheid zijn twee kernwaarden van het merk die verschillende toepassingen vinden in de Grande Panda. Een van deze is de opklapbare laadkabel. Dit unieke kenmerk in de auto-industrie vertegenwoordigt waarschijnlijk het beste lateraal denken en de zoektocht naar slimme maar eenvoudige oplossingen die zelfs latent bestaande behoeften van onze klanten adresseren.

Een simpel idee dat de vraag beantwoordt waarom je je handen vuil moet maken om de auto op te laden en waarom je bovendien ruimte in de kofferbak moet innemen, maakt het opladen eenvoudiger dankzij het gebruiksvriendelijke ontwerp. Afhankelijk van de markt kunnen FIAT-klanten kiezen uit twee opladingsopties voor de Grande Panda. Het 11-kW model biedt hogere laadsnelheden in de achterpoort, terwijl het 7-kW model, met de opklapbare geïntegreerde kabel, opladen snel en eenvoudig maakt dankzij een lengte van 4,5 meter, zodat klanten hun voertuig handig kunnen opladen. In beide gevallen kan de Grande Panda thuis worden opgeladen met een 7-kW Wallbox, met 1,5-kW of 3-kW met een Mode2 laadkabel, of onderweg met 100-kW DC-stations.