Fiat gaat elektrisch
Bij Fiat koesteren we onze historie. Maar dat wil niet zeggen dat we technische vooruitgang schuwen. Met de 500e en 600 bieden we daarom nu twee elektrische modellen die elk op hun eigen manier even innovatief zijn als destijds hun iconische voorgangers.
Overstappen naar elektrisch?
We kunnen ons voorstellen dat je twijfels hebt over de overstap naar een elektrische auto. Daarom hebben we een aantal video's gemaakt die antwoord geven op tal van vragen over elektrisch rijden. Bekijk ze hier en ontdek de voordelen die een elektrische auto biedt.
Milieuzones
Steeds meer stadscentra en stedelijke gebieden in binnen- en buitenland zijn afgesloten voor auto's met een vervuilende verbrandingsmotor. Met een elektrische auto als de Fiat 500e ben je verzekerd van vrije toegang tot deze milieuzones.
Subsidie
Ook dit jaar stelt de overheid weer een budget beschikbaar om de aanschaf van een elektrische auto voor particulieren aantrekkelijker te maken. Voor een nieuwe elektrische auto bedraagt deze subsidie €2.950. Kijk voor de voorwaarden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Ontdek onze hybrid-alternatieven
Is een elektrische auto voor jou niet de ideale oplossing? Dan hebben we ook een breed aanbod aan hybride modellen die de voordelen van elektrische aandrijftechniek combineren met die van een benzinemotor.
Ontdek de voordelen van online kopen via Fiat Private Lease
Veelgestelde vragen over elektrisch rijden
Dat hangt af van de laadmethode en nog een aantal factoren, maar bij snelladen duurt opladen tot 80% van de accucapaciteit doorgaans een half uur.
Het bereik - ook wel actieradius genoemd - van een elektrische auto verschilt per model. Maar over het algemeen kun je met een volledig opgeladen accupakket ruim 300 kilometer rijden. Bij stadsgebruik kan dit oplopen tot 460 kilometer.
Ja, dat is volkomen veilig. Zowel het elektrisch systeem van de auto zelf als laadkabels, adapters en laadpunten zijn tegen alle weersomstandigheden bestand en zo ontworpen dat vocht of water niet kunnen binnendringen.
Inmiddels vind je bijna overal in Nederland wel een laadpaal in de buurt. Daarnaast vind je laadpalen bij tankstations en in parkeergarages. Als je een eigen oprit of garage hebt, kun je overwegen een wallbox aan te schaffen om thuis te kunnen opladen.
Bij snelladen laad je het accupakket op met gelijkstroom. Dit gaat aanzienlijk sneller dan het gebruikelijke opladen met wisselstroom bij gewone laadpunten. Snelladen is alleen mogelijk bij snellaadpalen, die je doorgaans alleen bij grotere tankstations vindt.
Afgezien van de klimaat- en milieuvoordelen, is een belangrijk voordeel van een elektrische auto dat hij je vrije toegang biedt tot milieuzones die steeds meer steden in binnen- en buitenland instellen en waarvoor de restricties ook steeds strenger worden.
In principe wel. Maar deze regeling en wordt telkens voor een jaar vastgesteld en het budget is beperkt. Meer informatie vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Nee. De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn een stuk lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De techniek van een elektrisch aandrijfsysteem is namelijk veel eenvoudiger: er zijn minder componenten die onderhoud vragen en minder vloeistoffen die op peil moeten worden gehouden. En dankzij het regeneratief remmen op de motor worden ook de remmen minder intensief gebruikt, waardoor ze minder snel slijten.
Omdat ze geen vervuilende uitlaatgassen uitstoten, hebben elektrische auto's doorgaans vrije toegang tot milieuzones in stadscentra en stedelijke gebieden. De regelgeving kan echter per land of gemeente verschillen en sommige binnensteden zijn alleen toegankelijk voor vergunninghouders.