Hybride auto's

Een goed alternatief om de CO2-uitstoot te beperken​

Lees meer over onze hybride modellen

Een hybrid (uitgesproken op z'n Engels) of hybride auto heeft behalve een verbrandingsmotor ook een kleine elektromotor die helpt het brandstofverbruik en de emissie te beperken. Daarnaast levert deze extra vermogen voor een vlotte acceleratie.

Kleinere verbrandingsmotor

Doordat hij assistentie krijgt van de elektromotor, kan de verbrandingsmotor van een hybride auto kleiner en lichter worden uitgevoerd. Dat draagt verder bij aan een efficiënt brandstofverbruik.

Opladen niet nodig

De accu in alle Fiat hybride modellen wordt opgeladen door regeneratief remmen, wat betekent dat ze opladen terwijl je rijdt en remt - dat zorgt ervoor dat je niet hoeft te stoppen om ze op te laden.

Voordelen van hybride auto's

Vrije toegang tot milieuzones

Omdat ze minder vervuilende uitlaatgassen uitstoten, heb je met een hybride auto doorgaans vrije toegang tot milieuzones in stadscentra en stedelijke gebieden. De regelgeving kan echter per land of gemeente verschillen en sommige binnensteden zijn alleen toegankelijk voor vergunninghouders.

Lagere brandstofkosten

Omdat een hybride auto zuiniger rijdt, ben je minder geld kwijt voor benzine.

Rijcomfort

De naadloze samenwerking van de verbrandingsmotor en de elektromotor staat garant voor een uiterst soepel rijgedrag.

Vlottere acceleratie

Bij het optrekken geeft de elektromotor een extra vermogensimpuls voor een vlotte accelaratie.

Alle modellen
Hybride auto's
Elektrische auto's
600
100% Elektrisch
Hybrid
500e
100% Elektrisch
Panda
Hybrid
600
100% Elektrisch
Hybrid
Panda
Hybrid
600
100% Elektrisch
Hybrid
500e
100% Elektrisch

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden


 

Dat hangt af van de laadmethode en nog een aantal factoren, maar bij snelladen duurt opladen tot 80% van de accucapaciteit doorgaans een half uur.​


 

Het bereik - ook wel actieradius genoemd - van een elektrische auto verschilt per model. Maar over het algemeen kun je met een volledig opgeladen accupakket ruim 300 kilometer rijden. Bij stadsgebruik kan dit oplopen tot 460 kilometer.​


 

Ja, dat is volkomen veilig. Zowel het elektrisch systeem van de auto zelf als laadkabels, adapters en laadpunten zijn tegen alle weersomstandigheden bestand en zo ontworpen dat vocht of water niet kunnen binnendringen.​


 

Inmiddels vind je bijna overal in Nederland wel een laadpaal in de buurt. Daarnaast vind je laadpalen bij tankstations en in parkeergarages. Als je een eigen oprit of garage hebt, kun je overwegen een wallbox aan te schaffen om thuis te kunnen opladen.


 

Bij snelladen laad je het accupakket op met gelijkstroom. Dit gaat aanzienlijk sneller dan het gebruikelijke opladen met wisselstroom bij gewone laadpunten. Snelladen is alleen mogelijk bij snellaadpalen, die je doorgaans alleen bij grotere tankstations vindt.​


 

Afgezien van de klimaat- en milieuvoordelen, is een belangrijk voordeel van een elektrische auto dat hij je vrije toegang biedt tot milieuzones die steeds meer steden in binnen- en buitenland instellen en waarvoor de restricties ook steeds strenger worden.​


 

In principe wel. Maar deze regeling en wordt telkens voor een jaar vastgesteld en het budget is beperkt. Meer informatie vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).


 

Nee. De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn een stuk lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De techniek van een elektrisch aandrijfsysteem is namelijk veel eenvoudiger: er zijn minder componenten die onderhoud vragen en minder vloeistoffen die op peil moeten worden gehouden. En dankzij het regeneratief remmen op de motor worden ook de remmen minder intensief gebruikt, waardoor ze minder snel slijten.​


 

Omdat ze geen vervuilende uitlaatgassen uitstoten, hebben elektrische auto's doorgaans vrije toegang tot milieuzones in stadscentra en stedelijke gebieden. De regelgeving kan echter per land of gemeente verschillen en sommige binnensteden zijn alleen toegankelijk voor vergunninghouders.